اسباب بازی دخترانه

میلاد تیموری نویسنده : میلاد تیموری
دسته بندی : نقد و بررسی تاریخ : ۰۵ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۳:۳۳ بازدید : 518
اسباب بازی دخترانه

اسباب بازی های دخترانه
احتمالاً با دسته بندی صورتی و آبی برای عنوان دادن به اسباب بازی های دخترانه و پسرانه آشنا هستید. یا تعمیم دادن لوازم آشپزخانه و اسباب بازی هایی با جذابیت ظاهری به عنوان اسباب بازی های دخترانه؛ از آن طرف اسباب بازی های جنگی و دارای رقابت،هیجان و خشونت،اسباب بازی های پسرانه عنوان می گیرند. در این مقاله سعی داریم به موضوع《 تفکیک جنسیتی برای اسباب‌بازی‌های کودکان 》بپردازیم.


 باشگاه ایالت متحده به نام 《Let toys be toys》 (اجازه دهید اسباب بازی ها همان اسباب ‌بازی باشند!) فروشگاه های اسباب بازی را از تفکیک لوازم خود بر اساس جنسیت منع کردند. طی این اقدام و بر اساس آمار گیری های انجام شده توسط جامعه شناسان و روانشناسان کودک اعلام شد که والدین رضایت فراوانی از این طرح عدم تفکیک جنسیتی اسباب بازی ها دارند .


عموماً اسباب بازی هایی که عنوان دخترانه میگیرند بیشتر به ظاهر پرداخته شده مانند عروسک ‌باربی،لوازم آرایشی، زیور آلات و...؛و اسباب بازیهای تحت عنوان پسرانه جنگی و خشن هستند مانند سرباز، شمشیر، انواع تفنگ و....که در هر دو طبقه بندی اسباب بازی دخترانه و پسرانه با هدف توجه بیشتر به ظاهر و یا خشونت یکی از جنبه های مشکل‌آفرین هستند.


 همانطور که می دانید اسباب بازی ها نقش مهمی در شکل گیری شخصیت کودکان و مهارت های اجتماعی آنان دارد و نسبت دادن لوازم آشپزخانه و عروسک های نوزاد به اسباب بازی های دخترانه اگرچه می تواند در آموزش مهارتهای خانه داری و مراقبت و نگهداری از کودک به دختر بچه ها بسیار موثر باشد اما به همان اندازه می‌تواند پسربچه ها را از این آموزشها محروم کند. در دنیای امروز هر دو جنس باید به طور برابری  وظایف خانه داری و بچه داری را تجربه کنند.پسر ها نیز به یادگیری این مهارت ها نیاز دارند و استفاده از این اسباب بازیها برای آنها بسیار مفید خواهد بود بود .ضمناً به این نکته توجه شود که در زمینه یادگیری بچه ها با استفاده از اسباب بازی هایشان وسایلی که با آنها بتوانند از شما تقلید کنند و نقش‌های مختلفی را ایفا کنند برای آنها بسیار مفید است پس لوازم آشپزخانه یا لوازم شغل های مختلف مثل پزشکی و آشپزی و... می‌تواند برای هر دو جنس مفید باشد.


 عموما مشاهده می شود در اسباب بازی هایی با تمرکز بر دانش علمی،تکنولوژی،مهندسی و ریاضی، بازار هدف پسرها هستند در صورتی که بر اساس مطالعات صورت گرفته دختر ها به وضوح در مدرسه به مباحث علمی تکنولوژی و مهندسی علاقه زیادی نشان می دهند ولی بیشتر شغل هایی مثل خانه داری و مراقبت و پرستاری به دخترها نسبت داده می شوند که ناشی از همین باورهای غلط و کلیشه هایی است که از کودکی به فرزندان القا شده است .


می بینیم که در تقسیم بندی اسباب بازی های دخترانه و پسرانه پسر بچه ای که به آشپزی کردن علاقه دارد در نظر گرفته نمی‌شود یا علاقه دختر بچه‌ای به ماشین یا لوازم ورزشی و ابزارهایی با جنبه علمی و مهندسی و ریاضی نادیده گرفته می‌شود .


عروسک به طور معمول از لوازم بازی دخترانه به شمار می رود در صورتی که عروسک به منظور آموزش همدلی و چگونگی مراقبت از یک شخص در بازی کودکان اهمیت پیدا می‌کند ولی با محدود کردن پسر بچه ها به بازی با ابزارهای جنگی و خشونت به آنها القا می‌شود که به عنوان یک پسر باید خشن و بی احساس باشند و با قرار ندادن ابزار و اسباب بازی هایی که به غلط عنوان دخترانه میگیرند در اختیار پسرها فرصت اینکه بعد احساسی پسرها تقویت شود را به راحتی از آن ها می گیریم. یا با محدود کردن دخترها به بازی با انواع باربی ها و لوازم آرایشی آن‌ها را به تجمل و توجه مطلق به ظاهر تشویق می کنیم در حالیکه می توانیم با قرار دادن ماشین و لوازم ورزشی و سایر لوازم آموزشی مفید که به اشتباه عنوان پسرانه می‌گیرند در اختیار دختر ها در کنار باربی و عروسک های جورواجور آن‌ها فرصت بروز دیگر جنبه ها و استعدادهای آنها را ایجاد ‌کنیم.


به خاطر داشته باشیم که اسباب بازی وسیله ای برای یادگیری است و نباید جنسیت محور باشد. اسباب بازی باید بر اساس علایق کودکان در اختیار آن ها قرار گیرد و جنسیت ملاک مناسبی برای این امر نیست .در راستای همین نکته سازندگان اسباب بازی ها توجه داشته باشند که نباید با استفاده از رنگ های آبی و صورتی برچسب تفکیک جنسیت روی ابزار و کالاها زده شود به جای آن توجه ها به استفاده از ترکیبی مناسب از رنگ ها برای هر دو جنس متمرکز شود .


شاید برای شما سوال باشد که پس چرا اغلب دختر بچه ها به همان عروسکهای باربی و لوازم آشپزخانه و آرایشی و غیره روی می آورند یا پسر بچه‌ها بیشتر تقاضای ماشین و ابزار رقابتی و خشونت و غیره دارند که برای پاسخ به این سوال باید به این نکته توجه شود که کودکان تقلید پذیرند به عنوان مثال اگر دختربچه ای گروهی از دختران هم سن و سال خودش را ببیند که با یک کامیون بازی می کنند او نیز به بازی با آن علاقه مند می شود؛ پس ممکن است تقاضای بیشتر برای مثال دخترها  برای باربی و لوازم آرایشی و... ناشی از همین تقلید و مشاهده هم سن و سال آن باشد که بیشتر با این وسایل بازی می کنند و کودک علاقه شخصی خودش به نوع خاصی از اسباب بازی را در نظر نگیرد.


 اگر زمانی دختر بچه ای به تماشای انیمیشن هایی مانند زورو و...علاقه نشان دهد والدین او را تشویق به پرنسس بودن و تماشای این دست از انیمیشن ها سوق می دهند که این ها همه از کلیشه های قدیمی تاثیر پذیرفته و باید اصلاح شوند.

پس اگر دختر بچه شما تقاضای اسباب بازی تفنگ یا ماشین و... داشت یا پسربچه شما درخواست عروسک و ابزار موسیقی و... کرد به جای اینکه نگران اختلال هویت جنسی آنها شوید و به کلیشه های بی منطق قدیمی دامن بزنید علایق آنها را محترم شمارید و در جهت بروز استعدادهای آنها یا اسباب بازی های مورد علاقه شان آنها را کمک کنید. همواره به خاطر داشته باشید که اسباب بازی وسیله یادگیری بچه هاست و به جای این که جنسیت مدار باشد بهتر است بر اساس علاقه شخصی بچه ها انتخاب شود و بهتر است کودکان را در انتخاب نوع بازی و اسباب بازی تا جایی که خطری آنها را تهدید نکند کاملا آزاد گذاشت و نگذاریم فرزندمان در کودکی سرخورده شود و احساس کند علایقش نادیده گرفته می شود.

نویسنده: مبینا میری

ثبت امتیاز :
0 از 5 تعداد : 0

هیچ نظری ثبت نشده است

رفتن به بالا